Tuesday, January 17, 2017

Phase 3, week 1

Welcome to phase three!


For the next few weeks, your posts will be focused on comparing the coverage of your conflict in different news outlets. You should have found a few go-to sources in the past months; pick two: you will follow these each week.

At the end of this phase, you will turn in 500 words comparing the sources. Your blog entries should mention the story itself, but also aspects of the sources: for now, think about whether they seem to take sides and if so, how; what kind of language they use; their presentation (scary headlines, images etc.)

Have fun

36 comments:

  1. Israel and Palestine, Delphine Chiffaudel - 208 words without the little (1)


    Ma’an News and Times of Israel are two opposing news sources; the first is pro-Palestinian, the second is pro-Israeli. Both reported Netanyahu's opinion about Azaria’s trial (1):

    “Netanyahu backs pardon for soldier convicted of killing wounded stabber” -TOI
    “Netanyahu supports pardon for Israeli soldier convicted of manslaughter” - Ma’an

    The word choice reveals which source each title belongs to; they put a different blame on Azaria. TOI reports Azaria killed whereas Ma’an says he slaughtered. This verb choice brings more severity to Azaria’s acts in Ma’an than TOI. TOI puts blame on the Palestinian by calling him a stabber. Ma'an doesn’t even mention him. Once again, Ma’an is putting Azaria’s acts in an infamous spotlight and TOI brings less blame to his acts.
    Both sources have a picture after the title. TOI shows supporters of Azaria demonstrating in front of Israeli military court. They refer to Azaria as “Sgt. Elor Azaria,” which shows respect. This contributes to justifying Netanyahu’s opinion. Ma’an shows an unflattering picture of Netanyahu's face with an unpleasantly cold expression. This contributes disagreeing with Netanyahu’s opinion. Moreover, Ma’an constantly specifies throughout the article the PM’s political orientation: “right-winged” and “far right” like a reason for his opinion. Ma’an is probably more of a left-wing news outlet.

    (1) Azaria is a franco-israeli soldier in the IDF. He killed a wounded Palestinian in Hebron who tried to stab soldiers. He was convicted for manslaughter. The popular opinion is divided on whether or not he should be pardoned.

    ReplyDelete
  2. David Ripayre-Uyghur conflict in China

    The Uyghur American association is a news source dedicated to Uyghur rights, on the other hand Xinhua is huge national and international Chinese news.
    This Uyghur American association has been targeting China for human rights violation in the Xinjiang region in there most recent outlet they urge people to unit for Uyghur rights they do not accuse directly China of any violations but they do say: “Human rights day is an opportunity to highlight egregious violations against vulnerable people” and who else could they be targeting but China as this post is dedicated to Uyghur rights. They also insist on the number of Uyghur who have been forced to come back although they applied for political asylum: “70 Uyghur refugees in Thailand need support”. Religious legislation are also mentioned following the statement:”Islam is a cornerstone of Uyghur identity to make it sound like this legislation targets only them.
    However Xinhua doesn’t even mention the Uyghur case directly in yesterday’s news: “Big strides achieved by China in human rights development”, stating the Chinese president XI Jinping:” We always put people’s rights and interests above everything else. Xinhua mentions “development” and then goes on to say “as a UN declaration affirms that right to development is an inalienable human right” to make it sound as if UN themselves had congratulated China. They fight balk Western accusations with their own: “some western countries while ignoring the skeletons in their own cupboards, still adopt a double standard and point fingers at other countries' affairs in name of human rights”, adding on “prejudice” serving political interest and finally remind them of “gun-fire crimes, discrimination and xenophobia”
    We can see that pro-Uighur groups try their best to denounce China, but China doesn’t even react and erases this problem by not even mentioning and insisting on different progress.

    http://uyghuramerican.org/article/human-rights-day-2016-stand-uyghur-rights-today.html
    http://news.xinhuanet.com/english/2017-01/20/c_135999905.htm

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Taliban in Afghanistan -Theodore FEVRE

    Aljazeera News is a media network based in the Middle East, whereas CNN is a well renowned American news channel.

    On January 11th, a series of two coordinated suicide bombers detonated near Afghanistan's parliament, resulting in numerous deaths, including government officials.

    Although both news channels treated the same subject, differences are noticeable between the two coverages. I chose these two sources, in order to have an insight on the views of both sides on Taliban related events.

    In the Aljazeera coverage, the pictures shown are gruesome and raw, exposing images of the wounded and bodies as well as the damage created by the explosions. On the other hand, CNN only show one picture, the one of the destroyed vehicle used in the car bombing. Furthermore, in the explanation of the event, CNN are shown to be much more precise in the number of deaths and injuries, on their sources and information, and the actual unfolding of events.
    CNN offers a preciseness in the sources by stating exactly who in the Afghan officials shared the information with them, whereas Aljazeera simply state "officials said". Adding on, CNN offer a precise number of deaths and injuries "36 dead and 76 injured", whereas Aljazeera give an approximation of these numbers, "killing at least 36 and at least 70 injured". CNN even give the name of the government official that died, whereas Aljazeera do not. Finally, CNN offers a complete and detailed unfolding of events, providing the name of the streets where the attacks occurred.
    In regards to the language used, Aljazeera give a more graphic image of the attack by stating "the blast (...) tore through employees (...) leaving the are littered with bloodied bodies."

    In conclusion, Aljazeera offers a more raw and relatively precise news coverage of the event, which is contrasted by the detailed, accurate and arbitrary coverage by CNN. However, these two news coverages were not posted at the same time. Although CNN offers a more precise article, they published the coverage a day after the attacks. Aljazeera on the other hand, published the news only a couple of hours after the attacks occurred, which is a factor in their lack of preciseness, due to the available information at the time. Therefore, by their raw and graphic content, Aljazeera seem to want to shock and raise awareness on the ongoing civil war, whereas CNN simply state the facts and offer the occidental world an objective view on the events transpiring in Afghanistan.

    http://www.aljazeera.com/news/2017/01/twin-suicide-blasts-rock-afghanistan-capital-kabul-170110121912437.htmlhttp://edition.cnn.com/2017/01/10/asia/afghanistan-violence/

    ReplyDelete
  5. Marin Duroyon - Libyan Civil War

    According to the Libya Observer, Libya has been victim of several political murders, in order to gain political advantages. On the 20th of January, a car bomb went off near a mosque in Benghazi in order to attempt the assassination of Ashor Shuwail, the former interior minister from 2012 to May 2013. The former minister managed to escape the attack however there are between 8 and 13 people that were wounded. According to Arab News, the orchestrators of the attacks are unknown, however, it probably originated by the Libyan National Army’s rivals since Benghazi has been target of attacks like this. The car bomb happened close to the time when the Libyan National Army is closing in on Islamist positions. Furthermore, Arab News, emphasizes that the attack occurred at the same time as the United States was targeting an Al-Qaeda training camp in Syria, so this might mean that IS is the origin.

    http://www.arabnews.com/node/1042006/middle-east
    https://www.libyaobserver.ly/news/former-interior-minister-escapes-assassination-attempt-libyas-benghazi

    ReplyDelete
  6. Anna - War in Yemen

    Middle East Monitor (MEMO) is a London-based press monitoring organization, siding with the Yemeni government, whereas Press TV is a press network from Iran affiliated to the Houthi cause.

    The Yemeni-centered fresh news category of these two networks focus on carefully chosen events; MEMO publish an article on the deaths of civilians and rescuers, killed by Houthi bombing in Tai’zz when Press TV chooses to communicate the death of four Yemenis by Saudi airstrikes.
    Press TV strategically placed, just under the bold, screaming title a picture of an injured minor, staring desperately at the camera. They begin by calling the Saudi airstrikes “indiscriminate”, and their word choice throughout the article highlight the Saudi violence and carelessness for human lives. They focus on the deaths of women and children, and report other incidents where Saudi Arabian planes attacked. They are depicted as blood-thirsty and trigger-happy murderers.

    Under the picture of a crying infant, they give the broad outlines of the Yemeni civil war, affirming it started “in an unsuccessful attempt to restore power to a former, Saudi-allied government”. Their word choice, describing Yemen as Saudi Arabia’s “impoverished southern neighbor” and pulling in the US and the UK, stating they helped in the ongoing mass destruction (“complicit in the bloodletting given their provision of deadly weapons to the Saudi regime”), shows the Saudi-led coalition as atrocious assassins, benefiting from attacking and killing Yemeni civilians. Nonetheless, they do not support their argument with any precise facts.

    Under a picture of destroyed homes, MEMO resumes synthetically the situation, sticking to the essential. They describe the Houthi as uncaring and ruthless, killing rescuers as they arrived to deal with the aftermath. Well-chosen quotes describe their actions as unorganized and random, and they finish the article by resuming the Houthi defiance against peace talks.

    Both articles clearly show where their loyalties lie, Press TV in a much more fervent and see-through manner and not necessarily based on obvious proven facts whereas MEMO has a more subtle and constructed approach.

    Middle East Monitor (MEMO): https://www.middleeastmonitor.com/20170120-civilians-and-rescue-workers-killed-by-houthi-shelling-in-taiz/
    Press TV:
    http://www.presstv.ir/Detail/2017/01/21/507121/Saudi-Arabia-Yemen

    ReplyDelete
  7. Sophie Lemmerman - Kashmir Conflict

    - The “Daily Pakistan” is an Urdu daily newspaper in Pakistan. It has a circulation of over 500,000 copies per day. The English version, “Daily Pakistan Global”, was established in 2015.
    - The Times of India (TOI) is an Indian English-language daily newspaper. It is the third-largest newspaper in India by circulation.

    According to the Daily Pakistan, US president-elect Donald J. Trump is hoping for improved relations with Pakistan in the future. “Trump said this to Pakistan’s ambassador to United States Jalil Abbas Jillani during a brief conversation at a dinner he hosted for foreign ambassadors on Thursday” (Daily Pakistan). According to Jillani, Trump is expecting strong US-Pakistan relations in the near future given that “the country’s historical alliance with the US was of prime importance” (Daily Pakistan). US vice- president- elect Mike Pence stated in an interview that “Donald Trump was likely to play a pivotal role for solving longstanding Kashmir issue” (Daily Pakistan). However, there could be an ulterior motive behind Trump’s desire to help Pakistan; following his inaugural speech, “[a group of retired government officials] expressed concern that Trump would target the Islamic world, particularly Pakistan, because of his campaign rhetoric about Muslims as well as his inaugural speech in which he promised to eradicate Islamic terrorism worldwide” (Times Of India). There is fear that he is attempting to eliminate Islam worldwide (Times Of India).

    Times Of India: “Inaugural speech: Pakistan jittery about Donald Trump's Islamic radicalism comment”

    http://timesofindia.indiatimes.com/world/us/inaugural-speech-pakistan-jittery-about-trumps-islamic-radicalism-comment/articleshow/56705706.cms

    Daily Pakistan: “Hoping for improved relations with Pakistan in the future, says Donald Trump”
    https://en.dailypakistan.com.pk/pakistan/hoping-improved-relations-with-pakistan-in-future-says-donald-trump/

    ReplyDelete
  8. Romane Centis- ISIS in Iraq using IRAQI NEWS and WASHINGTON POSTS

    According to Iraqi news, Abu Abdulrahman, a senior ISIS terrorist was gunned down Saturday 21, according to security forces. This man was responsible for all of the female executions in the region. Islamic militants still control a big part of Mosul, but are slowly being forced to leave. It has been three months since the operation to retake Mosul has begun. Iraqi Prime Minister Haider al-Abadi said on Wednesday that “the basic military plan for Mosul’s liberation had been completed “in most combat axes” with the recapture of central Mosul, adding that operations continue to liberate “a few other regions” in the north of the city.” Commanders from the Iraqi army have also said in a press conference that 3300 militants have been killed since the beginning of the operation. After the city of Mosul will be completely ISIS free, that Iraqi generals plan advance to the western regions of the city, where there is still a significant number of ISIS terrorists.

    According to the guardian, the Iraqi forces are slowly getting the city of Mosul back. “It was the dead of night when Iraqi commandos advanced into the neighborhood deep in eastern Mosul.” Yahya Rasoul, spokesman for Iraq’s Joint Operations Command stated; “We are using new tactics and strategies, and we have reduced the casualties during the second phase.” He also stated that the number of Iraqi forces deaths are insignificant compared to the number of ISIS militants loss, approximately 2,500.




    http://www.iraqinews.com/iraq-war/islamic-states-women-executioner-assassinated-western-mosul/
    https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/after-a-slow-and-bloody-fight-against-isis-iraqi-forces-try-to-pick-up-the-pace-in-mosul/2017/01/13/c5b30648-d43f-11e6-9651-54a0154cf5b3_story.html?utm_term=.b02ba66d20bb

    ReplyDelete
  9. - China Daily is a English-language daily newspaper published in China.
    - Fox News is an American news channel, often accused of biased reporting and promoting the Republican Party.

    About a month ago, China discovered a drone about 93 kilometers northwest of Subic Bay off the Philippines. According to China Daily, China seized the drone in order to prevent danger to the passing ships and personal in the area. A few days later, China returned the drone after a “friendly negotiation” (China Daily).
    According to Fox News, a Chinese Navy ship “stole” their “underwater research drone” while a US crew was watching. Gordon Chang, analyst told Fox News this was an act of war because US military property was stolen. Furthermore, Fox News claimed the underwater drone was used to map the sea floor and gather oceanographic data (Fox News). This piece of information is contradictory, considering Fox News was told the drone was military property, as well as a drone simply gathering insignificant data.

    China’s actions through China Daily was presented as calm and peaceful compared to Fox News’ drastic and almost violent accusations.

    http://usa.chinadaily.com.cn/us/2016-12/20/content_27723287.htm
    http://www.foxnews.com/world/2016/12/16/china-steals-us-underwater-drone-in-south-china-sea.html

    ReplyDelete
  10. Domitille- Conflict in Ukraine

    This week, the Ukrainian Journal has been stressing how Ukraine is staying on good terms with Europe and the United States. Their titles, such as “Outgoing US veep says goodbye to Ukraine”, emphasize the relationship that links the two countries, showing they are in friendly terms. In their title “British pledge strong support for Ukraine”, they are once again using words such as “pledge strong support” that emphasize the fact that the two countries are on friendly terms. In this article, they say that “Britain will stand alongside Ukraine in its confrontation with Russia because freedom cannot be "traded”, exposing Britain as an ally in a war against Russia who stole Ukraine’s freedom. On their homepage is a picture of Ukrainian President Petro Poroshenko and US Vice President Jospeh Biden with in the background a Ukrainian and an American flag. The Ukrainian Journal wants to show that Ukraine is cooperating well with other countries and is maintaining positive relations with them.

    Concerning their other news, they globally stayed neutral. It annouced that “Ukraine has filed a lawsuit with the International Court of Justice against the Russian Federation alleging it committed acts of terrorism and discrimination in the course of its illegal aggression against Ukraine”, however using words such as “alleging” enables the Journal not to express any opinion and only state the facts.

    The news source “Russia Beyond the Headlines” only had one news article concerning Ukraine this week, written on January 20th, concerning the ongoing violence and tensions between Russia and Ukraine. The headline is: “Ukraine runs out of money to build wall on Russian border”, with the subtitle “$160 million was allocated for this Cold War-style project”, accompanied by the picture of a soldier at a checkpoint on the Ukrainian-Russian border. They state that there has been a halt in the construction of the Wall due to lack of funding. The headline is clearly accusatory against Ukraine. The journal expresses a strong judgement by saying it is a “Cold War-style project”, assimilating it to the wall in Berlin. It therefore immediatley connotes an extremely negative action. The use of such an analogy is made on purpose to shock and outrage the reader, since the journal knows no one can condone an action that ressembles a declaration of Cold War.

    http://rbth.com/news/2017/01/20/ukraine-runs-out-of-money-to-build-wall-on-russian-border_685548
    http://www.ukrainianjournal.com/index.php?search_str=Russia&logic=and&search_type=full_search&w=articles&arch=1

    ReplyDelete
  11. Julie Clar - Boko Haram in Nigeria

    Whereas the Guardian is an independent Nigerian newspaper that promotes the best interests of the country, Aljazeera News is a media network based in the Middle East which covers Nigerian news from the country’s capital, Abuja.
    The mosque on the campus of the University of Maiduguri in northeastern Nigeria was attacked by a teenage suicide bomber on the 16th of January. At least 4 people were killed and 17 were wounded. Whereas The Guardian’s headline reads “Professor, four others killed in University of Maiduguri suicide attack”, Aljazeera News’ headline is “Suicide attack hits Nigeria's University of Maiduguri.” This shows that The Guardian is much more focused on the victims and the Nigerian population in general. On the other hand, Aljazeera News has no interest in the actual country and the Nigerian population, it prefers to focus on the raw events and how they will impact the country as a whole. According to The Guardian, Boko Haram’s leader Abubakar Shekau claimed responsibility for the attack in a video published by the Islamist group two days later. The Guardian reports that Nigerian troops of the Operation Lafiya Dole killed 13 Boko Haram insurgents in two villages and rescued 58 from operations in Bomboshe and Sinbaya in Dikwa Local Government Area of Borno. They arrested a terrorist, Alkali, fleeing from the Sambisa Forest, who later confessed that some members of his group were in Lagos. On January 17th, a Nigerian military jet, that was originally on an anti-Boko Haram operation, mistakenly bombed a refugee camp in Borno State killing dozens of civilians and wounding many more. Whereas Aljazeera News posted pictures of corpses and material damage done by the airstrike, The Guardian prefered to post pictures of Nigerian faces simply looking down to accompany their article.

    http://www.aljazeera.com/
    http://guardian.ng/

    ReplyDelete
  12. Rémi Masia-Depardieu, Destabilization of Mali
    Mali Actu is a central governmental news outlet, supportartive of the peace treaties signed in 2016 by the ONU, the Malian central government, France, and neighbouring countries. When reporting the terrorist attack of Wednesday, January 18th 2017, the author, to the image of the citations of the president Keita, and peace oriented soldiers and organizations, fully blames the AQIM terrorist groups and its affiliates for the attack. The article also refers to the security leak and the lack of organization amongst the governmental military force, the MINUSMA (the peace campaign led by the UN in Mali), and the French troops. On the other hand, the news organization Reuters proves to be less bias, emphasizing on facts and information, rather than on principally on statements and quotes as Mali Actu. The Reuters article announces the jihadists’ motivations behind the attack, as Mali Actu doesn’t, and doesn’t accentuate on the security breach and lack of organization depicted in Mali Actu’s article. Therefore, as Mali Actu denounces the issues the central government is currently facing, involving recurrent terrorist attacks, lack of organization, Reuters talks about the concerns and motives adopted by the two sides of the conflict.

    http://maliactu.net/mali-pres-de-60-morts-dans-un-attentat-contre-les-groupes-signataires-de-laccord-de-paix/
    http://af.reuters.com/article/maliNews/idAFL5N1F85SD

    ReplyDelete
  13. Pierre-Malo Vienney -- Conflict in DRC

    This week, Uganda has found rebels from the M23, an armed group defeated by the Congolese three years ago, sneaking back to DRC. Both of the news articles describe the event using different techniques.
    Africatime, a Congolese journal, gives the main fact in the title to catch and tell the reader the main information and topic that will be discussed: “Uganda detains more than 100 former M23 rebels sneaking to Congo.” Although the word “sneaking” has a petty connotation, the picture of the Ugandan soldiers shows the Congolese gratitude. The article gives quotes to prove their facts and statements. Although Uganda and DRC are enemies, this Congolese article is trying to acknowledge the help of Uganda: “It shows that the Ugandan government is willing to cooperate with Congo to avoid any armed incursions."
    News 24, a South African journal, gives an opinion in their headline: “Uganda military denies M23 rebels left camp.” Here, the word “denies” shows the negative opinion of the author. The picture that illustrates the article has a violent aspect because of the zoom on the riffle. It puts emphasis on the biased opinion of the article. The author seems to blame Uganda for letting the M23 rebels sneak out of the camp: “who were supposed to be in Uganda under the responsibility of that country’s authorities.” The article emphasizes the bad relationship between the two countries. This article gives more information about the context and the rebel group: it is a mainly Tutsi rebel group that was defeated three years ago by the Congolese. However, the statistics and number of former M23 are ambiguous because they differ from one article to the other. Africatime says Uganda detained four vehicles with 101 former M23 whereas News24 affirms that they were 200.

    Therefore, although both articles gives information about the event, some differences in the implicit message can be seen.


    Biryabarema, Elias. "Uganda Detains More than 100 Former M23 Rebels Sneaking to Congo." Africatime. Africatime, 20 Jan. 2017. Web. 22 Jan. 2017.
    AFP. "Uganda Military Denies M23 Rebels Left Camp." News24. AFP, 17 Jan. 2017. Web. 22 Jan. 2017.

    ReplyDelete
  14. It has now three weeks since an official cease fire has started in Syria. Although there are still some violations of it (Russia counts 2 in the past 24 hours and Turkey 12) there is no more major fighting taking place (Aljazeera). In fact, tomorrow on January 23rd, a meeting in Astana, Kazakhstan will take place uniting Russia, the Syrian government and rebels, Turkey and the US (Aljazeera & Sputnik). These two sources are covering the event; however, they don’t have the same point of view. Although both agree that Russia is the going to preside this meeting being the nation that has managed to rally the other ones, they don’t seem to agree about what the meeting will do in terms of change. Sputnik says that: “The major aim of the negotiations in Astana is to agree upon the participation of Russian and Turkish officers in the continued fight against jihadists, and to bring in some members of the US-led coalition.” This is interesting considering the title of the article: “The Objective of the Astana Peace Talks: Syria Should Belong to Syrians”. On the other hand, Aljazeera believes that Russia will be “guaranteeing deals” and bringing an end to the conflict. To make it simple, Sputnik doesn’t see this as an end to war in Syria whereas Aljazeera does.
    https://sputniknews.com/middleeast/201701221049874505-astana-syria-peace-talks/
    http://www.aljazeera.com/indepth/features/2017/01/syria-talks-set-astana-ceasefire-holds-170122053710819.html

    ReplyDelete
  15. Juliette Debray - Boko Haram
    Daily Trust is Nigerian newsite that very regularly publishes news updates. The Guardian is British newspaper that covers information from all over the world, it has a few Nigeria-based journalists.
    On January 18th, The Guardian announced “Nigeria air strike: dozens dead as camp for internally displaced people hit by mistake.” The article is seemingly more interested in the cost in human lives rather than the reason behind it, with humanitarian workers’ citations such as “This large-scale attack on vulnerable people who have already fled from extreme violence is shocking and unacceptable”. About 20% of the article investigates the possible causes for the military mishap whereas the rest describes the dire situation of IDPs in the region.
    Daily Trust sticks to facts, as shows the headline “Boko Haram: Fighter jet misfires, shoots civilians, ICRC staff, others, in Borno”. The article is mainly composed of quotes from Lucky Irabor, director of the operation, that explain that “there were deaths and injuries” without giving an estimate. Irabor repeats twice that two soldiers were affected, seemingly to insist that this mistake also impacted the military. He adds later that “some humanitarian staff (...) was also affected”, the terms “some” and “affected” associated greatly belittle the extent of the destruction.
    No further article was published concerning the event, although among the headlines noting different people lauding President Buhari for military successes, an opinion piece warning the government of its ignorance concerning the humanitarian crisis was published. One out of few articles that question Buhari’s governing.
    https://www.theguardian.com/world/2017/jan/17/nigeria-military-jet-mistakenly-bombs-displaced-families-camp-boko-haram
    http://www.dailytrust.com.ng/news/general/boko-haram-fighter-jet-misfires-shoots-civilians-icrc-staff-others-in-borno/181200.html
    http://www.dailytrust.com.ng/news/opinion/misguided-tour-and-plight-of-boko-haram-victims/181498.html

    ReplyDelete
  16. Ito - Burundi
    -IWACU “Les voix du Burundi” is a diverse news outlet that covers exclusively Burundi. It seems to have a critical view of all parties when talking about the countries issues
    -Bujumbura News is a news source based in the capital, that seems to side mostly with the government.

    The government’s bans and restrictions of several NGOs is still a hot subject, especially since Iteka, a Burundian human rights league, was banned on the 9th of January, 2017. An article in IWACU by Edouard Madirisha announced this ban, while showing both sides of the argument: the Ministry of the Interior accused Iteka of “spreading hate and division in the population” while Anschaire Nikoyagize, the president of Iteka, seemed unsurprised by this event and promised to “not give up on (his) mission”, and “will continue to work clandestinely”. The organisation had been regularly posting about the violations of human rights endured by Burundi’s population, which suggests that the government wanted to eliminate it for its firm opposition to Nkurunziza’s regime.
    Bujumbura News posted, on the 22nd of December, the Burundi Parliament’s response to the EU’s accusations of “violations of human rights” as well as its disapproval of Burundi’s NGO policy. The Parliament assures the EU that peace, security and tranquility reign in Burundi, and that the government and the people are working together to better this situation even more. They say that when the “Burundian Parliament passes laws, it is in the Burundian population’s interest and in no way can the Burundian Parliament pass laws that go against its electorate’s wishes”.

    http://www.iwacu-burundi.org/la-fin-diteka/
    http://www.bujumbura.be :“Réaction du parlement burundais relative aux accusations du parlement européen”

    ReplyDelete
  17. War in Yemen- Elise
    According to The National, a UAE based news source, recent news in the Yemeni civil war remains straightforward and unbiased. This week, The National addresses the issue of Yemeni forces clearing Dhubab, killing “dozens of rebel fighters” in order to capture Mokha. Their newly acquired territory in Taiz has allowed them to do so, and they’ve continued to capture new areas in their “advance on Mokha”. However, The National also evokes the problem concerning Houthi-held Sanaa. Public sector employees protested their right to the salary they have been denied for the past four months, to which “The Houthis [threatened them] with their Kalashnikovs”. The National tells readers news that is to both Yemeni and Houthi advantage/disadvantage. Their way of presenting facts is objective and clear, with no underlying message as to whom with which the journalist sides.
    Gulf News, on the other hand, shows clear support for the Yemeni government and the coalition. This source includes headlines such as “Al Houthi strike kills ten civilians in Taiz”, and “Rockets fired by Al Houthis kill nine”. Gulf News targets the Houthis and displays them as the ‘villains’.  They mention consequences of the Yemeni effort to capture Mokha, but the description is filled negative imagery like “Al Houthis virtually on their last legs”, which seems to take away Houthi credibility.Instead, their progress is detailed in articles with headlines such as “Yemen government forces advance on western coast”.
    According to The National, a UAE based news source, recent news in the Yemeni civil war remains straightforward and unbiased. This week, The National addresses the issue of Yemeni forces clearing Dhubab, killing “dozens of rebel fighters” in order to capture Mokha. Their newly acquired territory in Taiz has allowed them to do so, and they’ve continued to capture new areas in their “advance on Mokha”. However, The National also evokes the problem concerning Houthi-held Sanaa. Public sector employees protested their right to the salary they have been denied for the past four months, to which “The Houthis [threatened them] with their Kalashnikovs”. The National tells readers news that is to both Yemeni and Houthi advantage/disadvantage. Their way of presenting facts is objective and clear, with no underlying message as to whom with which the journalist sides.
    Gulf News, on the other hand, shows clear support for the Yemeni government and the coalition. This source includes headlines such as “Al Houthi strike kills ten civilians in Taiz”, and “Rockets fired by Al Houthis kill nine”. Gulf News targets the Houthis and displays them as the ‘villains’.  They mention consequences of the Yemeni effort to capture Mokha, but the description is filled negative imagery like “Al Houthis virtually on their last legs”, which seems to take away Houthi credibility.Instead, their progress is detailed in articles with headlines such as “Yemen government forces advance on western coast”.
    http://gulfnews.com/news/gulf/yemen
    http://www.thenational.ae/world/yemen

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Leah Sadoff- Al-Shabaab

    According to All Africa, the SNA (Somali National Alliance) and AMISOM were the ones to “drive out” al-shabaab of Barire district in Lower Shabelle. It states that their intervention came after a joint military operation but we do not know who was part of this operation. In this case it was an administrator of the area that confirmed to Radio Shabelle that al-Shabaab troops had been successfully driven out and that there were some dead militants. Al-Shabaab quickly got back in control over the area after a surprise retreat.
    According to Garowe Online, the joint operation was done by the AU forces (African Union), the US forces, and AMISOM. It says that they successfully recaptured the town of Barire. But, local residents apparently saw “al-Shabaab militants and senior commanders fleeing the town toward[s] other stronghold areas”. This does not make sense because this article also states that al-Shabaab has been taking control of many towns in South and central regions in Somalia presumably to gain more power, so why would they give up a town so easily? The AU said to Garowe that having control over Barire was important to be able to follow through with the future plans to liberate the captured areas.
    Each of these articles are generally talking about the same event, but they each took different moments from this event.

    http://allafrica.com/stories/201701180567.html
    http://www.garoweonline.com/en/news/somalia/somalia-us-african-union-troops-capture-town-from-al-shabaab

    ReplyDelete
  20. Matteo Valderrama- Violence in DRC

    This past week, about 180 militiamen from the ex-M23 group (defeated in 2013) escaped from their detainment camps in Uganda and tried to make their way back to DRC. However, 101 of them were caught by Ugandan authorities which headlines the news in the DRC. Two sources, The International Business Times as well as the Anadolu Agency were among those covering the story.
    The article in the International Business Times, “ Uganda Confirms 101 ex-M23 rebels fighters stopped at border as they tried to return to DRC,” is written by Elsa Buchanan, who is not a DRC native. Her article reflects a general view of facts and second hand information as indicates “Uganda confirms” in the title. The construction of the article is based around the exposition of numbers. However, the relation with the ground there is visibly not as strong as it is in the article in the Anadolu Agency news source, “101 Congolese rebels arrested in Uganda on way to DRC.” This article, written by the DRC native Godfrey Olukya, is structured around the use of quotes and testimonies from different people in and around the DRC strengthening the ties with the local. However, in the end, both sources convey the same information as is shown in their images, clearly denouncing the violence in DRC with the main interest being the gun.

    http://www.ibtimes.co.uk/uganda-confirms-101-ex-m23-rebels-fighters-stopped-border-they-tried-return-drc-1602138
    http://aa.com.tr/en/africa/101-congolese-rebels-arrested-in-uganda-on-way-to-drc/730689

    ReplyDelete
  21. Emilie Shagrin: refugee crisis in the EU

    It was discovered earlier this week that the UNHCR complained about Syrian refugee monitoring in Turkey. In the letter dating from December, the refugee agency stated it is finding it very hard to monitor migrants’ fate. Despite guarantees under Turkey’s migrant deal with the EU, refugees are getting sent back to Greece. The letter also said that Turkey does not always share information about Syrians who are readmitted, meaning finding them is difficult. (EU Observer)
    On Thursday, January 19th, it was announced by German and Austrian interior ministers that they were hoping to extend their countries’ border controls. The EU Commission (that renewed borders last November) may have agreed to this on Friday, as well as allowing Germany to partake till May. This means Europe’s borders will remain sealed, clashing with the return of the Schengen area and open borders.
    (Sunday Express via Immigration Concern)

    http://immigration-concern.info/
    https://euobserver.com/migration/136591

    ReplyDelete
  22. Billy McGovern-- Israel-Palestine

    “Protests erupt in Gaza as electricity crisis deepens”, Al Jazeera
    “Chaos, clashes in Gaza, as residents protest power cuts”, Times of Israel

    After a week of electricity cuts throughout Northern Gaza, 10 000 protestors demonstrate though the streets of the Jabaliya refugee camp, clashing with Hamas and Palestinian Authority security forces.
    Both titles state that there have been powerful protests, using key words such as “erupts” or “chaos” to gain attention. However, we can see that Al Jazeera also provides more substancial context than Times of Israel.
    The portrayal of this event also differs in terms of images: while Al Jazeera adopts a humanistic appoach by showing the conditlion that the Palestinians are living in, with pictures of children in dimly-lit houses, Times of Israel only shows the “chaos” that the electricity cuts have caused, with pictures of protestors and footage of angry demonstrations.
    Al Jazeera offers a description of the events as well as facts and numbers about the frequent electricity cuts giving context, also using language that shows Palestinian suffering (“endure”, “a suffocating blockade”) and Times of Israel gives violence-related facts, such as arrests and escorts to the hospital. Although these difference are far from depicting Times of Israel as blatantly biast, they do indicate that Al Jazeera offers an impartial standpoint, merely voicing compassion for the Palestinians (although praising Qatari donations, patting themselves on the back, which is normal) and that Times of Israel tend to put forward facts denigrating the Palestinian protestors.

    http://www.timesofisrael.com/chaos-clashes-in-gaza-as-residents-protest-power-cuts/

    http://www.aljazeera.com/indepth/inpictures/2017/01/protests-erupt-gaza-electricity-crisis-deepens-170117105756091.html

    ReplyDelete
  23. http://www.kcna.kp/kcna.user.home.retrieveHomeInfoList.kcmsf?lang=eng

    http://www.korea-report.org


    When it comes to criticising North Korea and its entire political system, there are numerous news outlets. However, there are close to none which are are supportive or even just neutral. This prevents people from building their own thoughts and feelings concerning a certain situation which takes place in the DPRK. Nevertheless, the North Korean government has its own —highly controlled— media outlet : KCNA.
    On the other hand, the BBC provides a western and very critical view on North Korea.
    At first glance, before even opening an article there is stark contrast between both outlets. The BBC genuinely uses different phrasing and vocabulary when it comes to titles. For instance, over past ten days, headlines have included “fighting for survival” (Jolly, Joanna. "Fighting for Survival on the Streets of North Korea." BBC News. BBC, 09 Jan. 2017. Web. 22 Jan. 2017.), “stop” (Evans, Stephen. "Can North Korea's Nuclear Expansion Be Stopped?" BBC News. BBC, 10 Jan. 2017. Web. 22 Jan. 2017.), “fought (…) stole(..) food” ("Sungju Lee Fought Other Children and Stole Food to Survive on the Streets of North Korea." BBC News. BBC, 9 Jan. 2017. Web. 22 Jan. 2017.). All this pejorative and threatening word choice aspires the reader insecurity and hence fear.
    KCNA does the contrary : headlines are filled with positive and inspiring words such as “strive” and “reunification” ("Chongryon to Strive for Opening Heyday of Reunification Movement." KCNA Watch. KCNA, 21 Jan. 2017. Web. 22 Jan. 2017.). This news outlet portrays an ambitious country oppressed by bullies.
    What both news outlets are striving to reach is capturing the reader's attention. The BBC tries to alert the reader by emphasising the possible and irreversible damage North Korea could cause to the world.
    KCNA denies these accusations by drawing the attention towards positive development and prosperity within the country.

    ReplyDelete
  24. Paul ISIS in Iraq,
    On one hand, we have an extremely reliable source, giving us hourly updates on the ground situation in Iraq, which is Iraqi-news.com. This website, has currently been reporting IS’s losses on Iraqi territory, stating that “ISIS is fighting hard to reinforce it’s presence in Syria as it loses ground in Iraq”. This article emphasizes the fact that ISIS is actually retreating to Syria (Deir al Zor would be the future Headquarters of the jihadist group) as the rebel group has more fighters and power over there. However they’ve been noticing that ISIS has still not given up on the city : even after having been outrageously outnumbered by the invading forces and having lost more than half of the city’s territory, they keep on insisting and maintain shelling over 5 different fronts. Loa Adel (the reporter) appears to be presenting the current situation more like an ISIS defeat rather than an invading force victory.
    On the other hand we have an equivalent source giving us live info on what’s happening in Iraq, which is Al-Jazeera.com. The author of this article basically presents another meaningful victory from the Iraqi forces side as he/she states that they have “liberated” another part of Mosul and have cleared IS’s presence over there. As a matter of fact, the author pridefully says that invading forces have taken over Mosul’s university which of course is a big deal as it used to be ISIS’s headquarters there. He/She is also showing that Iraqi Forces are on the “good side” as they’ve been trying to avoid civilian casualties (which is ,by the way, obvious and logical) as on the other hand, ISIS is still trying to maintain pressure on the people by blowing up markets, buildings and spreading out terror...

    Sources:
    http://www.iraqinews.com/arab-world-news/losing-in-iraq-islamic-state-seeks-to-shore-up-syria-presence/
    http://www.aljazeera.com/news/2017/01/mosul-iraqi-forces-liberate-east-isil-fighters-170122185024443.html

    ReplyDelete
  25. Kelcie Bons
    North Korea
    An article in North Korea news reports the announcement by the American Government of a new, bigger budget being put into improving defense from North Korean missiles and cyberwarfare capabilities. This article seems to be reproaching the american government indirectly, a lot of facts stated are of things not being done by the government. The last sentence is an opinion. The message of the article is that the government should be doing more especially as it shows the situation as critical (the picture of the rocket launched).
    https://www.nknews.org/2017/01/u-s-to-develop-state-of-the-art-missile-defense-against-n-korea/

    An article in CNN, talks about satellite images of the nuclear facility in Yongbyon, they show that the snow has melted on the roofs and that cars have been parked outside, showing that there has been heating and that there have been people. Only facts are given, however it can be detected that the article is exaggerating and putting forward the possibility that they are augmenting activity for nuclear development. In the title the verb used is “show” and it only says that it means that activity is being augmented and doesn’t mention the other possibilities.
    http://edition.cnn.com/2017/01/18/asia/north-korea-nuclear-site/index.html

    ReplyDelete
  26. Ambre Perron - Civil War in South Sudan

    Radio Tamazuj transcribes news broadcasted in South Sudan through the radio into short articles online. It specifies exclusively on Sudan and South Sudan.
    The Sudan Tribune is also an online news source focused on covering Sudan and South Sudan news with articles varying in detail.

    On the 15th of January, Sudan Tribune titled its article regarding the creation of four new states in South Sudan: “South Sudanese President creates four more states.” Meanwhile, on the 16th, Radio Tamazuj titles its article, “South Sudan government says creation of more states satisfies popular demand.” Already from thi title, the two articles are contradicting. While the second favors the people’s choice, the Sudan Tribune concludes its article by stating that "No reasons were cited for president Kiir’s decision to create the new states.” Yet, Radio Tamazuj thesis is supported by presidential spokesman, Ateny Wek Aten’s word. He confirms the popularity of the demand from the people. Both sources keep their information limited omitting the list of the new states including: Central Upper Nile state, Northern Upper Nile state, Latjor state, Maiwut state, Bieh state, Akobo state, Tombura state and Gbudue state. Additionally, the Sudan Tribune underlines the aspect of division represented by the creation of these new states. The repetition of division embodied by “divided” opposes the idea of unity the South Sudanese had attempted to portray and aspired to in the recent weeks. Finally, its brisk and cold conclusion opposes Radio Tamazuj smoother transition leading the reader to conclude Sudan Tribune disagrees with Kiir’s choice.


    https://radiotamazuj.org/en/article/south-sudan-govt-says-creation-more-states-satisfies-popular-demand
    http://www.sudantribune.com/spip.php?article61403

    ReplyDelete
  27. Emma Ghafari – Conflict in Ukraine
    TASS is a Russian news outlet while Ukrinform is a Ukrainian news outlet. Both of these outlets describe the happenings of the Ukraine conflict however both take opposite sides of the crisis, TASS supporting Russia and Ukrinform supporting Ukraine.

    The biased nature of these outlets is notable in the articles concerning the same attacks, the attacks that took place on January 8 2017. The title used by TASS is “Ukrainian military shell Donetsk Republic — spokesman”, while the title on Ukrinform is “Militants launch 51 attacks on Ukrainian troops in Donbas in last day”. The attacks having taken place on the same day and in the same place, it is clear that the sources provide drastically different information upon who initiated the attacks – Ukrinform is blaming “militants” while TASS is accusing “Ukrainian troops” – depending on which side the source is supporting. Titles like these are not only present in this story but can be seen throughout many articles that the sites have published.
    The use of language in the articles is very witty and is clearly biased. In their article, TASS describes Ukraine’s forces as “criminal” and “the enemy” and likewise, Ukrinform refers to the pro-Russian army in equally pejorative terms such as “terrorists” and again “the enemy”.
    Both articles make it a point to include an exhaustive list of the weapons that the other side used : “Units of the Ukrainian armed forces [hit] almost 500 times […] 69 artillery shells […] 24 tank shells, 57 mines […] as well as 281 shells from various types of grenade launchers”, lists TASS. Ukrinform uses the same method. This listing gives the reader an impression of violence from the other side and persuades them that “the enemy” initiated the attack. The excessive use of numbers also gives the impression of extravagance.
    Ukrinform’s use of a photo reinforces the violence that is occurring in the area and therefore reinforces the damage that (in Ukraine’s eyes) Russia is creating. The photo portrays four soldiers standing outside, on a military site. The background shows destruction and isolation.
    In addition, TASS mentions that they used information from “The spokesman of the republic’s military authority, Eduard Basurin”. The fact that the information comes from elsewhere makes it more credible and increases TASS’ legitimacy.

    Articles-
    TASS:
    TASS. "Ukrainian Military Shell Donetsk Republic - Spokesman." TASS. TASS, 8 Jan. 2017. Web. 22 Jan. 2017. .
    Ukrinform:
    Ukrinform. "Militants Launch 51 Attacks on Ukrainian Troops in Donbas in Last Day."Ukrinform News. Ukrinform, 9 Jan. 2017. Web. 22 Jan. 2017. .

    ReplyDelete
  28. Juliette Scholler -- Taliban in Afghanistan

    On January 10th, two explosions were set off near the Afghan parliament in Kabul. It resulted in more than 30 deaths and 70 wounded. Both attacks were claimed by the Taliban insurgency. The first bombing was executed by a suicide bomber, and then was quickly followed by the second attack made by a car bomb.
    Both India Live Today and Al Jazeera covered an article on the attacks. Even though they both talk about the same incident, the two journals’ articles are very different. First of all, Al Jazeera does not mention any names of Afghan officials at all. Instead, they use terms such as “a health ministry official” or “a provincial intelligence”. It is possible that the journal has done this in order to de-complexify the story, as their target audience does not necessarily know much about Afghan officials. On the contrary, India Live Today names seven different people to support their article. This way, their facts are linked to a definite source and the information seems more truthful and precise. Secondly, the journals develop different parts of the story. Al Jazeera goes further into the strategic aspect of the bombing, precising what the target was exactly and relating it to another attack that happened on the same place. They also predict more fighting to come, and briefly mentions a recent US military decision. India Live Today, on the other hand, develops the story by making tangents about other recent attacks and insisting about the lack of security. Finally, the two journals use different visuals. India Live Today has one photography of the attacks at night, centering on several ambulances with smoke in the background. It gives the “in the action” feel to the article. Al Jazeera has three visuals: one video, one photography, and  map. Both the video and the map summarizes the situation, and the picture is added to give a dramatic effect. It is possible that the article was made this way to target the western-oriented audiences with limited knowledge on the current Afghan situation.

    http://www.aljazeera.com/news/2017/01/twin-suicide-blasts-rock-afghanistan-capital-kabul-170110121912437.html
    http://www.indialivetoday.com/twin-bombings-kabul-kills-38-wound-many/95214.html

    ReplyDelete
  29. SCMP (South China Morning Post): is a Hong-Kong based newspaper who is said to be inclined towards the Central Republic of China.
    NYT ( The New York Times) is an American newspaper said to be liberal.

    On January 17th, Rex Tillerson, the Secretary of State for the Trump administration, spoke in the senate confirmation meeting and made numerous controversial statements. He stated that island building in the South China Sea were illegal activities. He compared China's militarization of islands to Russia's invasion of Crimea. He also expressed concerns over the US' previous actions in the region which was, according to Tillerson, not aggressive enough. Furthermore, he threatened China by stating the island building must stop and their access to the region should be blocked as well. Both The New York Times then The South China Morning Post covered the story and published opinion pieces.
    SCMP's article suggested Tillerson's statements along with Trump's previous statements about the South China Sea and one China policy are merely "Rookie blunder" which can seriously hurt the United States' credibility. They believe their words should not be taken seriously and that these were "gaffes and not a statement of policy". Regarding Tillerson's threats, SCMP believes it is a gift to Beijing. According to the Hong Kong newspaper, the US could face a series of problems if they do go forward with the plan. First off, blocking China's access to the region is illegal under the laws established by the UN regarding international waters which, hypocritically, the US has been eager to uphold. Secondly, they stated that the secretary of state would not follow through with his threats which would make the US lose in credibility. Futhermore, they stated Tillerson must believe that the US is guaranteed a swift victory in the case of military confrontation but SCMP states China's military is far greater than the then Tillerson must imagine.

    The New York Times had a much less amusing tone in their article. The author is, as the title suggests, alarmed with the situation. Starting off with a jab at the amount of Americans who still don't understand the seriousness of Tillerson's comments, with disgust, the author refers to the Trump administrations as his "cronies" clearly indicating how little faith he has in them. The NYT author believes Tillerson's comments could easily result in a war. He takes his comments seriously and underlines the consequences both economically, through the trade relationship the two countries have, and militarily. This could create military tensions between the countries which would be disastrous.

    https://www.nytimes.com/2017/01/19/opinion/are-you-not-alarmed.html

    http://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/2062762/their-threats-china-trump-and-tillerson-are-making-rookie

    ReplyDelete
  30. Deniz-Kurdish conflict

    CNN is a news outlet that appears to be more favorable to the Turkish side of the conflict; the vocabulary that they use, insisting on calling the PKK or the TAK terrorists, as they are defined by Turkey and its allies. ARA News, on the other hand, while being more subtle still seems to be more sympathetic towards the Kurds; whenever the word terrorist is used concerning the Kurds, it's from a direct quote from a Turkish official. ARA News also uses a vocabulary that puts the Kurds in the position of victim and articles covering Turkish military action on Kurds are more available and more detailed than news on Kurdish attacks on Turks. Kurdish groups are said to be “exposed” to Turkish “assaults”. There is also an emphasis on all the Kurdish groups have done to combat ISIS, in articles that are about Turkish military advances.

    ReplyDelete
  31. Olivine Kashmir conflict (Brighter Kashmir and the Times of India)
    In their daily epaper from jan 24, Brighter Kashmir chooses to focus on local, very recent events. The weather holds a central place in their newspaper with detailed temperatures of that evening and the next day as well as the time of sunrise and sunset for the three major cities. They go more into detail in an article on the front page detailing the effects of recent and predicted snowfall such as disrupted transportation, the measures taken by the local government, especially the departments in charge of providing essential services to the people and the department of health as well as postponed college entrance exams.
    Another article reports the measures taken by the CM or chief Minister in order to limit the damage caused by the power shortage in the valley.
    http://epaper.brighterkashmir.com/EPaper.aspx?KY7zaCj4qINwSsGUFuSOuw_ep_ep
        In the epaper of the 23, the main story is an imposing article on the front page about the results of the regional exam (apparently this is a really big deal as it has been covered in all of the last newspapers). Another large article is once again about the traffic disruptions caused by recent snowfall. This article is once again illustrated by a large image of snow covered roads that catches the eye. Another smaller article talks about the sharp rise in prices for airfare because of the snowfall predicted by the regional weather department. This article is also illustrated by an image (like all the other articles on the front page and most of the articles on the next seven pages). This newspaper is extremely visual with shorter paragraphs than the Times of India and slightly easier language.
    http://epaper.brighterkashmir.com/EPaper.aspx?l_ppT7IOMcPg3aSnQgCnZsMw_ep_ep
        In the Times of India, the first featured article to come up after searching Kashmir in the search bar was an article about recent developments in the water treaty signed between India and Pakistan. Islamabad has urged India to cease all construction of the dams on the Jhelum and Chenab rivers. This is an issue that has begun months ago and whose effects will only be felt on the long term. The Times of India choses to focus on bigger scale political interactions rather than the day to day situation. It’s readers are also clearly pro-india as the featured top comment: was “haa, see how poor pakistan is now crying.” followed by: “modi has guts to do what others didnot....Pakistan can only dream about stopping him.....”
    http://timesofindia.indiatimes.com/world/pakistan/pakistan-asks-india-to-suspend-work-on-kishanganga-ratle-hydro-power-projects-in-jammu-and-kashmir/articleshow/56700715.cms
        In another article (featured second) the Times of India also chose to cover the power shortages that Kashmir faces. They delve in long detailed lists of how much the private and or public consumers have indebted themselves during the years of 2014, 2015 or 2016 in different regions. This article serves to summarize the situation over this last year and to compare it to past years to give a sense of the evolution. It is far more general and less relevant to everyday life but gives the reader a boad overview of the situation.
    http://timesofindia.indiatimes.com/city/jammu/jammu-and-kashmir-records-rs-2874-crore-power-arrears-in-2016-government/articleshow/56680313.cms

    ReplyDelete
  32. Chloé Erny, EU migration crisis

    - Like many other news outlet, the Sunday Express has reported how several EU countries asked Australia for advice on managing migration. The article by Zoe Efstathiou starts off with a strong headline: “'Help us tackle migration!' DESPERATE EU begs Australia for advice, sources claim”. The impacting words and capitalization are characteristic of this news outlet, and here it is not specified where the citation comes from. The article itself is quite bland, using several paragraphs to say more or less the same thing; it remains vague and never appears to take sides. However, the writing is rather small and regularly interrupted by comparatively large pictures or videos, here for example showing migrants crowded in boats and a shiny picture of Sydney when talking about Australia’s severe measures to keep migrants out of the mainland. Sunday Express articles are destined to casual readers, attracted to shocking or controversial subjects who will more likely look at the headline, the videos and pictures (and their caption) than the whole article.
    - EU Observer released an article written by Eric Maurice on the Maltese presidency’s position on immigration: focusing on progress in discussions and reforming the controversial Dublin regulations rather than replacing them as suggested by the Visegrad countries. Rather than punctual events, EU Observer tends to talk about more global situations, sometimes using a recent event to start off the subject. The article poses the context (Malta is leading the EU Council of ministers) and regularly inserts factual information between citations from Maltese presidency members which build the article. The headline “No opt-outs on migration, says Malta” refers only to a part of the article as the subject is broad and the point of its different parts beyond the subject is sometimes unclear. It does not express any opinion (as those are only expressed in articles labeled “opinion”). This type of detailed article is mainly for involved readers who want to know the ins and outs of the subject.

    Zoe Efstathiou
    http://www.express.co.uk/news/uk/754368/australia-eu-migration-migrants-boat-continent-brussels-border-force-meeting

    Eric Maurice
    https://euobserver.com/eu-presidency/136546

    ReplyDelete
  33. Lucca Stagno Al Shabaab in Somalia


    http://allafrica.com/stories/201701240577.html

    http://www.garoweonline.com/en/news/somalia/somalia-jubbaland-amisom-troops-capture-town-from-al-shabaab


    AllAfrica reports that the KDF (Kenyan Defense Forces) backed by the US armed forces regained control over the littoral town of Badhadhe after ousting Al Shabaab occupants from it without having suffered a single casualty. They go over the whole event very briefly and provide very little specific details, quoting a "medic" and "residents." They also say that only two casualties and five injuries of unspecified severity have been reported. There are no images to accompany the four miniature paragraphs that resemble more of a bullet point kind of report.

    Garowe Online disagrees with the fact that Badhadhe was liberated by Kenyan troops backed by US troops, saying that the operation was led by regional Jubbaland forces backed by AMISOM forces (although one could suppose mostly Kenyan). We are given specific locations and distances between places so that we can situate this town on a map of Somalia (200km south of Kismayo). GO also indicates that this retaking of the town was part of a vaster operation being run in the whole area over land and sea. Furthermore, they mention and name specific local authorities such as the Somali President Ahmed Madobe and even quote Abdirashid Janan, the security minister of Jubbaland, saying that there were no pro Somali casualties and that the US didn't participate in the operation. It is also said that 6 people were killed, so perhaps an updated death toll too. The text is more than twice as long as AllAfrica's and includes a single image depicting pro Somali troops on their way to aiding and liberating Somali citizens living under Al Shabaab.

    ReplyDelete
  34. Cassiopeia, Libya
    Sources: Libya Herald(LH) and Libya Observer(LO)
    LH claims to be independent daily online news source whereas LO claims to be an outlet for what you need to know. LH says the LNA has done this or that citing a specific group whereas LO uses Operation Dignity (a promise made by General Haftar). LO has a tendency to report more about Tripoli but LH has a tendency to report about Benghazi more in depth than Tripoli. Only the LH mentioned a ”massive car bomb in Benghazi” or the LNA airstrikes on Derna another big city in the east. With the car bomb in Tripoli the LH sticks closer to the objective facts: “car explodes in Tripoli”,” target is unclear” and counters the speculations that the Italian embassy was targeted, whereas the LO is quick to affirm that the Italian embassy was the target and it was all a “strong message to the Italians to reconsider their political agenda.” The LO also previously reported the east government’s opinion on the Italian embassy in Libya: “have allowed the grandsons of Mussolini to return to Libya on board ships to defile Libya’s soil.” And claiming Italian actions in Libya are “occupation” while the LH only says the “Beida government accuses Italy of violating Libyan sovereignty. The LO says “war in southern Libya looming if political stalemate isn’t resolved” only briefly mentioning that some major cities have been without electricity, fuel, gas, and lacking water whereas the LH states “Fezzan municipalities declare the region”disaster area” focusing on the people rather than politics. Both sources are denounce the Presidency council’s lack of interest and are against ISIL but the LH states” they were finally smashed” whereas LO says Sirte was liberated from IS terrorists.
    https://www.libyaherald.com/2017/01/17/lna-rejects-italian-offer-of-humanitarian-aid-for-east/
    https://www.libyaherald.com/2017/01/14/beida-government-accuses-italy-of-violating-libyan-sovereignty/
    https://www.libyaobserver.ly/news/east-libya-rejects-humanitarian-aid-italy
    https://www.libyaobserver.ly/news/east-government-reopening-italian-embassy-tripoli-new-occupation
    https://www.libyaobserver.ly/news/us-strikes-camps-southern-sirte-killing-dozens
    https://www.libyaherald.com/2017/01/19/us-bombs-is-camps-near-sirte-dozens-claimed-killed/
    https://www.libyaherald.com/2017/01/17/fezzan-municipalities-declare-region-a-disaster-area/
    https://www.libyaobserver.ly/news/al-ghasri-war-southern-libya-looming-if-political-stalemate-isn%E2%80%99t-resolved
    https://www.libyaobserver.ly/news/southern-municipalities-declare-libya%E2%80%99s-south-%E2%80%9Cafflicted-region%E2%80%9D
    https://www.libyaobserver.ly/news/how-did-tripoli-total-blackout-start

    ReplyDelete
  35. Marc de Laportalière - Tensions in East China Sea
    If we are to compare “The Diplomat” and “The Japan Times” the first major difference is in format. While the “Japan Times” uses a large font with an equally large picture at the top, the Diplomat uses smaller fonts and has a much smaller picture on top, which is not centered but put in a secondary spot, next to the title. The former also has its title under the image, making it seem smaller. Furthermore, The Japan Times uses smaller paragraphs, usually consisting of a single sentence, while the Diplomat uses longer paragraphs. Also, content is radically different, while the Diplomat’s article uses the first person voice, and is based upon the predictions of the author, the Japan times seems to be using only facts. It is also worth noting that the Japan times article was probably written rapidly, since there is a repetition of the phrase “Japan is the second-largest economy among the 12 countries, accounting for 17.7 percent of total GDP.” at two lines one from the other.

    Yoshida, Reiji.”Tokyo turns down Australian proposal for TPP without U.S., vows to keep pushing Trump”. The Japan Times. Google, 24 January 2017. 24 January 2017.
    http://thediplomat.com/2016/11/what-would-us-tpp-withdrawal-mean/

    Parameswaran, Prashanth. “What would US TPP withdrawal mean?”. The Diplomat. James Pach, 23 November 2016. 24 January 2017.
    http://www.japantimes.co.jp/news/2017/01/24/national/politics-diplomacy/tokyo-turns-australian-proposal-tpp-without-u-s-vows-keep-pushing-trump/#.WIjtUvkrLIU

    ReplyDelete
  36. Taliban in Afghanistan -Theodore FEVRE

    In an article posted by Aljazeera on the 25th of January, the news article indirectly provokes the US on the history of their military intervention in Afghanistan. They quote the Taliban's letter by stating that for the past fifteen years nothing had been achieved except for "bloodshed and destruction". Furthermore, they gave information on how much money the US spent on the war, "a trillion dollars". As a result, the Taliban see these expenses as a loss of credibility from the US, because of the excessive amount they spent on a "fruitless entanglement". Finally, the article quotes the Taliban on their accusations of the US's irrationality. As the article states, the US want to end the war in Afghanistan. However, the Taliban explicitly told the afghan government that they would not proceed to peace talks until every foreign troop leaves the country. Therefore, by sending more troops into the country, the US are not ending the war, they are just angering the Taliban.

    In conclusion, the article implicitly attacks the US by revealing their irrationality and excessive expenses on the war in Afghanistan.

    On the other hand, four days after the event, CNN have still not published an article on the Taliban letters addressed to Donald Trump and probably will not.
    Because of their important influence in the US, CNN have to carefully choose which story to publish and which to ignore. In this instance CNN have chosen to ignore the letter to Trump, because publishing it could be self-harming. If the Taliban's accusations were published by CNN, they would deliberately expose the US's belittlement by the Taliban. Adding on, the Taliban's arguments might even persuade the US people to turn against their own government and protest to end the war in Afghanistan because of its inefficiency.
    The only american news organisation which did cover this story were Business Insider and KSL. Yet all the articles do is mock the Taliban, "In a long rambling letter", "written on behalf of the so-called Islamic Emirate of Afghanistan". In addition they do not quote the article, only paraphrase and lack any concrete information on the matter.

    In conclusion, certain news organisations -especially if there are well known- closely evaluate the consequences of publishing an article. In this instance, contrarily to Aljazeera, CNN decided to not report on the Taliban's accusations of the US's military embarrassment, in order to avoid humiliating itself and having the US population convinced by the Taliban.

    http://www.businessinsider.com/ap-taliban-tell-trump-its-time-to-leave-afghanistan-2017-1?IR=T
    http://www.aljazeera.com/news/2017/01/time-leave-afghanistan-taliban-donald-trump-170125205524201.html

    ReplyDelete