Saturday, January 30, 2016

Phase 3-4

Hi all

Carrying on from last time... except this time we'll have time to talk about it in class!
Remember to check the list from a few weeks ago if you need something to write about!


  1. East China Sea:
    ChinaDaily Asia
    ChinaDaily USA

    Subject: A little article that’s practically stating that China is putting pressure on the US to act reasonably and cautiously revolving the East China Sea conflict.
    Angle: The article appeared in the Asia version and the US version of ChinaDaily. The same journalist wrote it by perhaps copying and pasting the article, since I checked and saw that the texts were identical word for word. However, the title of the article in the US version, “US should exercise caution on Diaoyu Islands, ministry says” is formulated like an obligation or an order, while in the Asia version the tone of the title is much ‘softer’: China urges US to exercise caution on Diaoyu Islands. The verbs “should” and “urges” have significant tone differences.

    The Diplomat
    I couldn’t find any new article, so I analysed the source in general.
    Language & Audience: There’s a lot of text, and the tone is objective. For example, they always give out the detailed name of arms or weapons. The articles resemble more to think-tanks, and they are often written by experts in military studies or army leaders. For example, an article on the N.Korean nuclear test was written by Admiral Dennis Blair and General Masayuki Hironaka. Therefore, the source is definitely attracting an educated and middle-aged audience.
    Publication: If we go to the ‘Contact Us’ tab, the address is in Tokyo.

  2. Ukraine Conflict
    Topic: More global article: discusses possibility of an end to the sanctions between Russia and the EU caused by the Ukraine conflict
    Angle: Tries to stay objective when talking about the EU but is definitely not when mentioning the US: depicting the country as full of swaggering“hawks” Jan. 27th
    Topic: Russian representative discusses US-Russian relations in Ukraine conflict
    Angle: Might be western biased as it states Russia is blaming and charging others and uses dubitable quotation marks regarding what the Russian representative said.

  3. South China Sea
    The US conducts another freedom of navigation patrol, much like the one from October. However this time they are contesting rules that Vietnam, Taiwan and China want to set in place over transit in their territorial waters.

    The Guardian:
    Angle: Explains the reasons the US had for this patrol. The newspaper seems in accord with these reasons. Also there is no mention of Chinese retaliation.

    China Daily:
    Angle: The Chinese newspaper is seriously condemning the US action with words such as “intruding” and “violation”, as well as glorifying the Chines army by saying that they “drove off” the US ship.

  4. This comment has been removed by the author.

  5. Somalia conflict – Al-Shabaab
    Angle : The article is about the sentence that Mahdi Hashi received for providing material supportto the terror group. It also talks about the sentences that two Swedish people received for joining the group. There does not seem to ba any bias.
    Audience: Teenagers and adults can both understand the article without having any precise outside knowledge to the facts, the person who wrote the article explains who Al-Shabaab is, and what their goal is.

    Angle: Al-Jazeera does not talk about the sentencing of Mahdi Hashi. However, it does talk about an attack that Al-Shabaab prperpetrated on a café in Mogadishu (Somalia’s capital). The article does not give any precise details on the attack, instead, it gives a few testimonies by those who were in the café at the time of the attack.
    Audience: Once again, it does not target a precise audience. However, to understand it, it is better to know who Al-Shabaab is, and what their goals are, and to know what areas they used to control, to understand the importance of Mogadishu.

  6. Islamist Militancy in Egypt :
    -The :
    I did not find anything related to my conflict therefore I focused on the layout : They have the title of the article in bold at the top of the page and under this a sentence explaining the main point of the article. The titles are not controversial but straight to the point. The titles do not invite the reader to question the second meaning.

    - Daily News Egypt :
    The article is about the “Sinai Province” repeatedly killing security personnel in North Sinai but also civilians. The article refers to unanimous sources when it comes to controversial ideas and suspicions. Thus the author protects himself and the source of information from the government who might not like what they have to say. The article denounces the horrifying actions carried out by the group affiliated with the Islamic State therefore it shows again that it is a governmental point of view who’s against The Sinai Province.


  7. In Sana News, it sounds very formal and official with the use of UN parliamentary language, and is used to give a certified tone about Russia’s involvement in Syria so people reading the newspaper to not feel like there is a bias. It is used to cover the angle taken on the story: with only the title “Russian participation in fighting terrorism in Syria led to significant changes on the ground, Lavrov says”. The article talks about how Russia has been a “good guy” this entire time: fighting terrorism, helping in Syria, and not wanting to marginalize any Syrian opposition group because it would go against a resolution signed by the Security Council.

    The Institute of War uses objective formal language with only information that is trustworthy, with elements such as: “High-Confidence reporting” opposed to “Low-Confidence Reporting”, “credible reporting”, etc. It has a reporting job, and gives out the most valid, as in objective, information that can be given: the summary of the locations of Russian airstrikes, a humanitarian convoy focus, and noting to the readers that it “represents locations targeted by Russia’s air campaign, rather than the number of individual strikes or sorties”. The language is objective, and unbiased, trustworthy, there is no angle on this article (and in the IW in general).

  8. Afghanistan, 10 Afghan officers killed by a colleague.
    The NY times article shows two hypothesises regarding the attack, either the rogue officer killed himself the others and left with the Taliban, or he brought then to Taliban fighters for them to kill him. In both cases he is associated to the Taliban.
    The constant explained references to Taliban related events may be because of the aimed audience, which might be a politically interested reader rather than a casual one.
    Al Jazeera, however, only states one outcome which is that the insider murdered the officials and left with the Taliban. Then there is a brief explanation regarding "green on blue" attacks. These short and concise articles could mean that the aimed audience is a more casual reader or that Al Jazeera doesn't cover as much these conflicts.

    Topic: talks about the anti ISIS strikes conducted by the US that killed civilians.
    Angle: Blaming the US in a way, light criticism. Images indicate massive bombings. Very Graphic.
    Simple language, aiming at all sorts of potential readers.
    Topic: Russian air strikes in Syria. Map to justify claims.
    Angle: Last recorded strikes and where they have been held. Explain what planes have been used and put links so that the reader can see what type of planes are used, their weaponry ect...
    Base their article on high and low confidence sources so that the reader can see what documents were used. Readers would mainly be adults.

  10. Libya conflict:

    Al Jazeera:

    Topic: The rise of Al Quaeda and the Islamic State in Libya and what will happen if a deal is not signed between the House of Representatives in Tobruk and the General National Congress.
    Angle: Al Jazeera has a "about the reader" section at the top of it's article. Indicating who he is, who he has worked for and his current job. The article gives the impression that Libya's situation is absolutely hopeless, using words such as "executed, ungarded, nightmare, struggle, violent and bloody." The journalist who wrote this article clearly feels pessimistic about the situation in Libya and does not believe the two governments are making enough efforts to take down the looming threat of Islamic fundementalist groups.


    Topic: UN treaty that has been rejected by the Tobruk government and the GNC.

    Angle: The Name of the journalist who wrote this article is not even given. This short article does not go into the same level of precision as Al Jazeera. The writing is very simplistic, factual and almost robotic; Giving us information and short facts. It does tell us that "Libya is in a state of chaos" but does not use intense adjectives and verbs to describe the horror of the war and how severe the damage has been since the fall of Muammar Gaddafi.

  11. Ukraine

    Reuters (
    In this article, Reuters talks about a meeting that happened on January 15, where Victoria Nuland (US assistant secretary of State) and Vladislav Surkov, who are two antipodal people in the Ukrainian conflict making the meeting quite remarkable. The article seems to doubt the constructiveness of this meeting as it simply quotes from Surkov’s claims to journal, while later depicting the political situation of the conflict, showing a change of trends as it argues that Putin seems ready to cooperate, while Poroshenko does not. It also gives much more importance to the conflict then it usually does, while denouncing other leaders’ carelessness to this matter due to more recent issues.

    The Telegraph (
    This week, there was not much on my conflict, but this article is about Russia’s diminishing economy due to the fall of oil price and due to the heavy sanctions resulting from the Ukrainian conflict. There is a lot of use of the vocabulary of recession, and the article clearly makes the point that Russia’s economy is far from picking up speed again unlike what Putin said, disproving his claims. This is therefore a pro-western news agency, who disregards the Russian opinions of their situation.

    Adrien Lopez

  12. Yemen Post (
    Topic: ISIS has claimed responsibility for the car bomb at the presidential palace of Aden, targeting the president, as well as another car bomb on a military checkpoint killing 9 soldiers. Although the president survived, eight people were killed. Also, it is mentioned that ISIS along with militant groups have been taking advantage of the pro-government groups fighting with the Houthis.
    Angle: As always the article is rather neutral, yet we notice some sympathy for the president, as the writer mentions that he survived while other sources such as Al Jazeera don’t even tell us if he made it. The paper’s website doesn’t show any side taken, but its twitter account does, and we clearly see their hatred for the Saudis (

    Al Jazeera (
    Topic: The article very briefly explains that a car bomb happened on Thursday killing 9 soldiers and that another car bomb killed 7 people outside the presiential palace. It also says the Islamic State of Iraq along with the Levant group have claimed the attack to be their’s.
    Angle: Written in a neutral way, objective, and we can notice that Al Jazeera “cites” its sources in a way, with the usual “a local police chief says”, but no personal opinion (maybe due to the kidnapping).
    Also their kidnapped journalist crew have been released.
    Lucas Tournier

    1. *that a car bomb exploded (not happened)

  13. Iranian Nuclear Deal:

    New York Times:
    Topic: This article talks about how President Hassan Rouhani has been visiting European countries to strengthen their economy, and mostly talks about the French visit and the meeting with François Hollande.
    Angle: This article puts emphasis on the fact that these European countries should careful about how they proceed with Rouhani, with formulations like “problematic; animosities,” this article is written for mostly educated adults since the word choice and story is quite developped.

    Tehran Times:
    Topic: This article talks about how Iran Slovenian Economy Minister Zdravko Pocivalsek went to visit to talk with the Iranian President to build relations between the two countries.
    Angle: This article is very brief, it is written is very rudimentary English, and goes in very little detail. We can infer that the audience is mostly adults that don’t speak English very well.

    Mark FAGUER


  14. The articles my sources presented this week about the South Sudan conflict weren’t very relevant, so I am focusing on the language both news sources use.

    UN News Center: The language used on the this news source is pretty simple and straight-forward, serving primarily to communicate information instead of trying to emit an opinion. The language is therefore objective instead of judgemental, with simple titles and phrases carrying out important information. The UN News Center’s objectivness in its writing could be because it regroups the opinion of several countries and therefore the information given needs to be as straightforward as possible.

    Sudan Tribune:
    The language used in the Sudan Tribune is more complicated than the one used in the UNNC. The words also tend to imply other meaning, such as the words “lobbying” or “pushes” as seen today on the cover page of the news source.

  15. Terrorism in the US:

    The Hill:
    Topic: This article discusses John Bolton, the ex-UN ambassador's opinion on the growing threat of a terrorist attack during Obama's last year.
    Angle: This article is essentially composed of quotes from John Bolton, where he expresses Obama's intolerable weakness and his lack of investment in national security. In fact, Bolton uses alarming words such as "inattention, distraction, poblematic, weakness and threat" to highlight Obama's inefficiency concerning this issue as terrorists will continue to take advantage of the president's lack of concern.

    Fox News:
    Topic: This article talks about a computer hacker who has recently stolen personnel info from the US military and handed it over to ISIS.
    Angle: This article mostly covers the charges the suspected man, Ardit Ferizi, will face. However, the article does not tell us the troublesome consequences this event will have and tries to not speculate fear among the citizens as it ends with a quote which expresses America's determination to confront and disrupt ISIL.



    The newspaper reports America's point of view on the US forces' (based in Afghanistan) superiority compared to the national ones. Without outrightly displaying arrogance from the US, the way the information is chosen and treated reveals a US claim that their forces are stronger and more effective.

    More reports of infiltration and casualties/deaths; the article is rather objective, the sources being from Kabul and Kandahar (by locally based reporters). The word "comrade" in the title has a patriotic connotation.

  17. Iranian nuclear conflict:

    - New York Times :

    This article talks about France asking the EU to add sanctions on Iran because of its recent missile tests. This is a short article but its angle is one thats seems to want to say the US have the situation under control :"The United States imposed new sanctions [...] shortly before the reported French request.".

    Tehran Times:

    This article states Senator Chris Murphy who says the Republicans are lying when saying they will end the nuclear deal if elected. The angle of this article is to show the Iranian people that the US can say they will delete the deal, in reality the deal is much too important to both countries.

    Nicolas Rival

  18. North Korean Conflict

    Topic: NK may be preparing a rocket launch due to visibly increased activity.
    Angle: The Western newspaper is quoting guesses as to what might be launched next. There’s a sense of uncertainty, but also fear: “could strike the US”. Simple language to be understood by the largest audience.

    Topic: A "Dutch figure" denounces the West's ‘wrong’ behavior and pressure on North Korea
    Angle: Bias; blaming the US as always, NK wants to show that the Dutch are on their side to prove to their country & the world the presence of other countries' support. The Dutch individual's identity is rather vague and the reliability of the assertions is questionable. NK always adds "successful" regarding their H-bomb test which actually isn't very much talked about in this article (perhaps a boastful reminder to everyone).


    4 soldiers died in two different attacks. 1 killed by gunfire and 3 others when their truck hit a mine. All 4 died while pursuing logistical operations.
    The angle is from the Malian side even though the article is very objective. Since this is not big news the paper doesn't put much effort into making it nice but shows us facts.
    Mali can no longer vote on UN resolutions after a transaction was not given.
    The paper is pushing the agenda of a disorganized Mali that is still in the process of instability since basic things like sending a check are not done properly. They quote a small political party leader who says "Il n’a pas été géré, comme de nombreuses autres questions souvent vitales pour le Mali. Ainsi est la gouvernance actuelle du pays". The paper might be trying to show French readers that Mali still needs help.

  20. Conflict in Venezuela

    These two articles focus on Maduro during the "First Meeting on Urban Agriculture." I have noticed that both newspapers have changed perspectives

    While El Universal would often focus on Maduro's incapability, this week it has been said that the media and the president will meet in order to install mandatory minutes dedicated to a reactivation of work. For once, the newspaper is describing an active and determined president. However, El Nacional believes that this propaganda is unacceptable and therefore, ironically focuses on the gift given to Maduro during the Meeting. It implicitly deprives Maduro of all capacity to solve the crisis.

  21. South China Sea

    USS Curtis Wilbur enters China's claimed sea territory


    Both articles talk about the recent event but not in the same way. China Daily only focuses on China's response to the incident and the use the words "drives off" which makes us think China is strong and fierce while the US is scared. This is completely different to the NYTimes as they take on a neutral approach on the matter, because they don't take sides and they present the reaction of both sides in this matter.

    The article talks about Boko Haram's attack in Maiduguri yesterday using firebombs followed by suicide bombings in neighboring villages.
    Angle: The heading of the article is "Boko Haram kills dozens in a village raid, say survivors" which makes it seem subjective at first glance. Additionally, the number of deaths have not been counted yet.
    This article talks about Cameroonian soldiers accused for the third time of shooting at Nigerian villagers while fighting Boko Haram.
    Angle: The subject addressed here was not chosen by The Guardian, whereas on the overall site, the subject was brought up a lot. Furthermore, this article is leaning to Nigeria's side of the story and doesn't explain the reasons for Cameroon's denial.

  23. Thailand:

    The Telegraph
    This English daily newspaper has only one journalist based in Bangkok writing in the rubric dedicated to Thailand, which explains the fact that there is only one article per week. Additionally, the images of the article taking the majority of the space and the easy vocabulary used shows that the audience is not very numerous and invested in knowing what is happening in detail in Thailand.

    Bangkok Post
    Former Prime Minister Yingluck Shinawatra explains how the government is now as much to blame, by illegally having made her pay back the problem she caused, than herself, with the error she made about the rice-pledging scheme. The article does not explicitly say that the government is wrong but only shows how Yingluck defends herself, which reflects on how the newspaper is subjected to the government's constraints.

  24. Cybersecurity:

    US News:

    China has all resources and motives to take on economic espionnage on the United States, because they are jerks and don't like the immaculate United States.

    Huffington Post:

    Obviously not as reliable or professional as US News, Huffington Post has failed to bring any new information to the cybersecurity domain.

    Quentin Siart

    This article is about one of the most serious arab attack on Israelis recently. It describes the attack, the Israeli’s immediate reaction to the attack, the wall that is appearing between arab and Israeli neighborhoods in Jerusalem, and how each side says the other is responsible. The source is rather neutral, but on the huffpost website, there are many articles saying that most Palestinians are peaceful and those describing arab attacks on Israeli do depict all Palestinians as evil, which shows that the source slightly leans on the Palestinian side.
    This article talks about Mohammed Al-Qeq, a Palestinian journalist imprisoned for inciting terrorist activities, who has been on a hunger strike for 68 days. It mentions his physical condition (30kg and 3 comas), his family’s reaction to his state. It describes the illegality of his detention and Israel’s indifference facing his state. Al Jazeera is an Arabic news outlet so it logically covers the Israeli occupation of Palestine and the Palestinian’s efforts to peacefully solve the problem, and despite their attempts to neutrally cover the conflict, they end up leaving out several of the Palestinian attacks on Israeli.


    The Guardian gets straight into the details of this suicide bombing regarding the Islamic State, eventually, the writer approaches a more global and general critic towards this matter.

    The New York Times dedicate a whole paragraph to the background story and can be interpreted as a way to ensure that all readers have a minimum of knowledge about the conflict before reading the rest of the article.
    -“The Sayeda Zeinab shrine, in what was once a busy market area”
    We can suppose that not all of the readers of the NYT are expected to be well informed about every article throughout the news.


    Boko Haram
    Boko Haram have carried out another attack in the village of Maiduguri, killing 86 people.
    This article portrays boko haram terrorist group as cowards, by their use of judgemental adjectives.
    Same content as seen on Al Jazeera, the whole article has been copy pasted, yet they do not state that the Nigerian army could not defeat Boko Haram. In this article, the people are depicted as helpless victims, that cannot defend themselves and are easily killed, every time Boko Haram attacks .

    Threats against law inforcment

    These two videos were posted mid January (12th-CNN) and end January (21- Foxnews). Both news sources discuss the threats made to U.S law enforcment in a rather worrying way. The Foxnews video concentrates mainly on the call made by a man claiming ISIS was going to attack and how the police are reacting, when the CNN video discusses the probleme more globally, including more information on the recent events in terrorism in the world.

    The city of Aden, Yemen has been experiencing targeted shootings (military officials, businessmen, etc.) by both AQAP members or Houthi rebels, and on one occasion ISIS. In an attempt to improve security measures and provide assistance to government forces all over the country, the coalition has deployed thousands of Arab and Yemeni troops.
    TYP states that the coalition, which has been bombing Yemen since March, helped the government forces drive the Houthis out of southern regions last year, suggesting it is pro-coalition and supports the at times problematic Saudi Arabian military interventions.
    A prominent leader of the precedently non-threatening Salafist resistance was shot dead by unknown assailants in Aden.
    Although the attack was only one of many, News Yemen has only one article on the subject and it concerns only the death of the Salafist leader, designating it as an individual occurrence. As previously supposed by the analysis of similar articles (Houthi friendly, therefore shia), the perceived objectivity of the article is countered by the news outlet’s focus on the death of the Salafist leader in contrast with TYP’s all-inclusive information.
    Shiites are in fact considered as the greatest enemies of

    (here is the reminder that I was allowed to turn this in a day late)

  30. China Daily:

    This article is talks about one of the first times that the first times that the chinese government officially expresses its worries about Uighurs leaving for ISIS or areas strongly influenced by ISIS. For now, “Fu said Afghanistan is a "very important" factor for the security of Xinjiang,” and not being clear or explicit about the problem. This statement is the most important, but is mixed with a lot of other, seemingly useless information about where and when this was said. This has been seen before, and is a way to bring up the idea that the Uighurs and ISIS are linked, and even starting to become the same thing, without it seeming surprising, by easing it into the reader’s mind.

    This new source is a news agency located in London, UK. It brings information to many news outlets, especially in Europe, but also in other areas of the world. The information is presented as concisely, clearly, and unbiasedly as possible in order to quickly give facts to news outlets. The language is mostly simple, but not overly simplified, in order to be presentable in news outlets. The layout of the website is not made to be attractive, because it does not look for more ‘viewers’ on the website, simply trying to sell inforamtion.

  31. Israeli-Palestinian Conflict

    -Al Jazeera

    “Businesses in settlements violate Palestinian rights, says rights group”

    This article argues that businesses that continue to operate within Israeli settlements in Palestinian territories infringe on Palestinian’s rights. The article goes on to include factual elements, such as details as to how many businesses currently operate on Israeli territory, as well as a resolution passed by the United Nations Security Council, encouraging companies to stop operating within Israeli settlements in order to comply with moral code. The tone is fairly factual, however they do build up a case against Israel by using expressions such as “In addition” and using quotes that play to their advantage, such as “If these employers truly cared about the financial wellbeing of Palestinians, they should be lobbying their own government to lift its discriminatory restrictions and end its settlement policies.”

    -The Guardian

    “Israeli woman dies after Palestinian knife attack”

    This article discusses an Israeli who died after having been attached by Palestinians in a West Bank settlement. The article is short and factual, and does not appear to defend a particular side. The article ends by reminding the reader of the Palestinian and Israeli casualties from this attack, not attempting to veil the considerably larger amount of Palestinian deaths.

    Upon further reflexion, I came to ask myself “Are these two news sources referring to the same thing by ‘Israeli settlements’ and ‘West Bank settlements’?” Upon further research, it would appear to be so. It’s interesting that one source choses to represent this territory as an Israeli occupation, whereas the second source portrays it as the land of a third party. This syntactic difference subconsciously influences the reader to feel one way or another on this conflict.